Jaká jsou naše kritéria? Co nás vede k tomu vybrat si zrovna tuto vysokou školu a ne jinou? Mohou nás důvody ostatních studentů inspirovat? Nebo nás naopak upozorní na to, čemu se vyhnout?
Je to tak – nevybíráme si všichni stejně! Každý chodí ve „vlastních botách“ a rozhoduje se tak jedinečně. Někdo je skálopevně přesvědčen o správnosti svého rozhodnutí, jiný si nechá poradit a další udělá to, co se mu řekne… Stejně jako při výběru partnera nebo práce, i u výběru vysokých škol nalezneme důvody, které máme všichni společné. O tom, jestli je vhodné se těmito důvody řídit nebo ne – bude dnešní článek.
1. Doporučení rodičů
Kam taky jinam. Rodiče a jejich názor (nejen na studium) si určitě vyslechne každý z nás nesčetněkrát za život a to ať již dobrovolně, nebo nikoliv… :) Pravdou je, že nás rodiče znají velmi dobře. Nemusí vědět o všem, co s přáteli děláme, ale co se týče velkých rozhodnutí (která navíc z velké části i platí), bude fajn si jejich názor alespoň vyslechnout – optimálně, cítíme-li z jejich strany pochopení a podporu, pak výběr VŠ řádně probrat.
2. Cool název a prestiž
Biomedicínský inženýr nebo Analytik řízení klientského portfolia? Jasně u některých profesí, jako právník, podnikatel, nebo účetní si asi každý z nás tipne náplň práce. Co si ale představit pod mnohdy honosnými pojmy jak v uplatnění absolventů, tak u předmětů oborů? To mnohdy nevíme.
Nejlepší cestou je proto podniknout výzkum z pohodlí domova. Jak web konkrétní školy, tak fakulty, nebo kateder, tak také různé platformy jako moodle přímo pro studenty by měly být středobodem tohoto výzkumu. Najít sylaby, popisy, osnovy, cíle předmětu nebo studijní požadavky nám pomohou vytvořit si lepší představu, o čem konkrétní obor nebo studijní program bude a hlavně, jestli s námi požadovaným způsobem „rezonuje“.
3. Vzdálenost od domova
Kolej, byt a naprostá svoboda, nebo pohoda a teplo domova? Častým kritériem výběru je i vzdálenost od domova, a to ať již se nechceme, nebo nemůžeme vzdát vymožeností, které nám teplo domova nabízí. Nebo naopak chceme, nebo musíme za školou daleko od domova (a co lépe, i „od dohledu“ :) ) dojíždět. . Každá varianta má své plusy a mínusy a selektivní paměť se nám postará o to, abychom z každé varianty měli zážitky na celý život!
4. Podle přátel/lásek
„No, mě se tam ale samotné moc nechce… půjdete se mnou?“ nejeden maturant či maturantka tak dá na doporučení (občas i citové vydírání :) ) spolužáků, přátel, partnerů a vymění vlastní rozhodnutí za sociální status. Vždyť je to prima, být na škole s lidmi, co znáte. Snáze se vám bude seznamovat v kolektivu, i ve studiu si budete pomáhat.
Problém nastane, pokud daný obor není zrovna to, co chcete dělat a hůře, jestliže vám jeho studium zrovna dvakrát nepůjde… můžete pak začít vynechávat přednášky, „cvika“ a po delší době tak skončit bez studia i bez statutu studenta.
5. Obor = dávno jasná volba
Někteří z nás v tom mají od mala jasno: „Budu programátorem!“; „Budu zdravotní sestřičkou!“; „Budu učitelkou!“ a tak přizpůsobují nejen svou studijní dráhu, ale třeba i mimoškolní aktivity a kroužky směrem k vysněnému oboru. Již na střední škole tak velmi dobře zjistí, jestli se ve svých rozhodnutích utvrzují, nebo naopak přemýšlí, že by vyzkoušeli na VŠ obor jiný (jde to viz. článek Můžu studovat jiný obor na VŠ, než na střední?).
Co víc bychom k tomu mohli říci než jen „Držíme palce – Jdi za svými sny!“ :)
6. Podle svého vzoru
Táta, děda, strýc, rodinní přátelé i vzory v síti. Velká část studentů následuje osvědčenou cestu a chce i v moderním světě dělat povolání, které vykonává někdo v jejich širším okruhu. A je to logické, zpravidla tak máme náhled na to, jaká jsou v daném oboru očekávání i nároky, víme, jestli nás bude bavit, a když chceme zjistit více, nemusíme pro radu daleko. Zpravidla se však v tomto případě rozhodujeme „po meči“, než „po přeslici“.
7. Podle internetu!
Internet je základ, tisíce a tisíce videí na FB, YT, IGTV a TikToku nám denně rozšiřují obzory a pomáhají utvářet názory na svět a věci kolem nás. (a taky nám uspokojují naši „denní dávku“ digitální pozornosti :) ) Řada z nás si podle internetu vybírá i studium. Co to znamená?
Navštěvovaným zdrojem informací je v tomto případě nejen vysoká škola, ale také stránky agregátorů např. VysokeSkoly.com, nebo Vejška.cz sdružující nabídky vysokých škol i studijních programů. Výhodou agregátorů je, že máme všechny základní informace pohromadě na jednom místě. Nevýhodou je pak často ne zcela intuitivní ovládání, nebo listování nabídkou. Berme to však jako první zkoušku toho, co vydržíme.
BONUSOVÝ DŮVOD: Organizace studia
Co má společného organizace studia s důvody, podle kterých se rozhodujeme? Dá se říci, že u VŠPP skoro vše. Zajistit si dobrý rozvrh a chodit na výuku třeba jen dva dny v týdnu, je na veřejné vysoké škole nelítostný boj odehrávající se s železnou pravidelností každý semestr.
Vybrat si vyučujícího, den, sladit vše se svými zájmy, ale hlavně – dostat k registracím do skupin – to se poštěstí, jen těm nejzkušenějším mačkačům klávesy F5, nebo počítačovým mágům ovládajícím skripty. Co je jinde litý boj, je na VŠPP samozřejmost – denní studium = 3x týdně, kombinované = 5x za měsíc.
Jak bychom to dělat měli, ale zpravidla neděláme :)
S rozumem v hrsti. Je strašně fajn nechat řadu věcí v životě na impulzivním rozhodování nebo čekat, že to nějak dopadne. Pak nás ale mnohdy straší statistiky, které nám říkají, že každý druhý student VŠ změní během svých vysokoškolských studií obor, resp. program, nebo dokonce i školu. Snadno nás tak může přepadnout splín…
Ale všechno je to v pořádku. V dnešní době již není obvyklé dělat celý život jednu práci. Tou správnou cestou, která nám v aktuální chvíli pomůže odhalit, na co se hodíme, jsou otázky a plán. Položit si ty správné otázky (Kdo jsem, co mi jde, co mě baví, co chci dělat, co mi nejde, ap.) a udělat si jednoduchý checklist, který nám pomůže se rozhodnout. A co by měl takový checklist obsahovat? Třeba:
- Mám vyplněné správné otázky o mě a o studiu?
- Mám udělaný výběr studijních programů, škol a fakult, co mě zaujaly?
- Mám navštíveny webové stránky škol a hlavně znám obsah předmětů jednotlivých studijních programů a vyhovují mi?
- Mám zjištěno, co mi může škola nabídnout?
- Mám zjištěno, jaké budu mít po škole se studijním programem uplatnění?
Otázek spojených s výběrem je mnohem více a je jen na nás, jak moc chceme jít do hloubky a jak moc chceme nedejbože poznat i sami sebe :)